פרשן ישראלי: איננו מעצמה אזורית ואיננו יכולים לשנות מפת המזרח התיכון
הפרשן הישראלי אפרים ענבר, מזהיר במאמר שפורסם ב־"חדשות 12", כי תחושת ביטחון מופרז לאחר המערכה האחרונה מול איראן וחזבאללה עלולה להוביל את ישראל לטעויות אסטרטגיות חמורות. לדבריו, ישראל איננה מעצמה אזורית ואינה יכולה "לשנות את מפת המזרח התיכון" כפי שטוענים גורמים פוליטיים.
ענבר משווה את התחושה הנוכחית לאופוריה שאחרי מלחמת ששת הימים, שהסתיימה בכישלון 1973.
הוא טוען כי הניצחונות פגיעה במתקני הגרעין באיראן והחלשת חזבאללה, יצרו אשליה שישראל עלתה לדרגת כוח אזורי. אך בפועל, איראן לא ויתרה על חלום הגרעין, חזבאללה עדיין כוח משמעותי בלבנון, ובסוריה נפתחו מוקדי חיכוך חדשים מול טורקיה.
בנוגע לעזה, ענבר מדגיש כי המערכה טרם הסתיימה: חלק מהשטח נותר בידי חמאס, דבר המהווה "ניצחון סמלי" להתנגדות ומעודד אותה להתיש את ישראל.
המשך החזקת השבויים פוגע בהרתעה, והצבא מגלה היסוס וחוסר החלטיות. לשיטתו, דווקא עזה – ולא איראן או לבנון – תקבע את דימוי הניצחון או הכישלון.
ענבר מזכיר כי ישראל מדינה קטנה מבחינת אוכלוסייה, כלכלה ותלות במערכת בינלאומית. היא נשענת במידה רבה על הסיוע האמריקני, החשוף לשינויים פוליטיים בוושינגטון. הכוח הישראלי נמדד לא רק באמצעים צבאיים אלא גם בלכידות החזית הפנימית, שסבלה בשנים האחרונות מקרעים עמוקים.
המסקנה שלו ברורה: על מקבלי ההחלטות לאמץ גישה מציאותית, מתונה וזהירה, ולהימנע מהאשליות שמציירות את ישראל כמעצמה אזורית בעלת יכולת לשנות סדרי עולם.
שר הביטחון: אני ונתניהו הורינו לצבא להיערך למניעת השגת נשק גרעיני בידי איראן
שר הביטחון, ישראל כ"ץ, הדגיש ביום שישי את הצורך להבטיח את יכולתה של ישראל לפעול באופן…








